Enkel huskeliste til en bedre flytning
Værelser som står sådan lidt ufærdige hen. Stakke af flyttekasser fulde af grej, som du sjældent eller aldrig bruger. Vigtige redskaber, som du rent faktisk bruger, men nu ikke kan finde igen. Røg de med ned i det nye kælderrum? Mange kender det. Man har fundet drømmeboligen, har fyldt flyttekasserne og måske fået et par venner til at hjælpe med at slæbe møbler og kasser ned i sin lejede lig af en ladvogn. Pludselig sidder man i sit nye hjem efter en lang hård og opslidende flyttedag, i hvad der bedst kan sammenlignes med kaos og uden energi til at det hele på plads. Sporene fra en uorganiseret flytning præger danske hjem flere år efter det store ryk.
Kendskab til lokalområdet
Mange danskere har efterhånden indset fordelene ved en lidt bedre organisation omkring sin flytning, samt at ofre de faktisk rimeligt overskuelige udgifter til et professionelt flyttefirma. Gerne et med kendskab til dit lokalområde København, Gentofte, Rødovre. På den måde får man forsikret sit indbo under flytningen og kan koncentrere som om alt det organisatoriske omkring flytteprocessen. Og her er det afgørende at lave sig en god plan så tidligt som muligt. Hvor mange dage har du til din flytning? Hvilke møbler og hvilke ting bruger du, og hvilke kan du passende skaffe dig af med inden flytningen. Intet giver mindre mening end at flytte en ting, som skulle have været smidt ud eller smidt på lossepladsen for længst, fra et overfyldt kælderlokale til et andet.
Her er en god huskeliste til en god flytning
To måneder før flytningen: Gennemgå alle dine ting, kom af med de ting du aldrig bruger og lav en liste over de ting, som du skal have flyttet med. Begynd at undersøg forskellige flyttefirmaers tilbud (og husk at billigst her og nu ikke nødvendigvis er billigst i længden)
Seks uger før flytningen: Bestil din flytning, herunder grejet i form af kasser, indpakningsmateriale osv (Et godt flyttefirma sørger for levering). Tjek målene på dit nye hjem, herunder hvordan større genstande passer gennem døre osv. (Igen noget et professionelt flyttefirma kan hjælpe til med)
En måned før: Flyt dine adresser hos folkeregisteret, banken, diverse foreninger osv. Begynd at pakke de ting, som du bruger mindst, bøger, skitøjet. Husk at markere kasserne med klare mærkater med indhold og det værelse i det nye hjem, hvor du ved at tingene skal hen.
En uge før: Pak resten af dine ting, tag den sidste kontakt med flyttefirmaet for at konfirmere alle aftaler omkring processen. Og pak endelig til sidst nogle kufferter med tøj og de ting, som du skal bruge de første dage i dit nye hjem.
Flyttedagen: Vask og afrim fryseren. Tag et endeligt tjek af alle dine flyttekasser, mærkater, værelseplan osv. og lad så flyttemændene flytte dine ejendele let og sikkert til din nye adresse.